Pyromaan bij studentenflat Den Bosch

In een paar dagen tijd is er drie keer brand gesticht bij een studentenflat in Den Bosch. Er is waarschijnlijk een pyromaan in de buurt.

Vorige week woensdag had iemand ’s nachts in de studentenflat een rol tapijt aangestoken en moesten vijftien studenten hun kamers verlaten, meldt hogeschoolblad Punt. De nacht erna werd een bestelbus in de brand gestoken. Afgelopen nacht ontdekten studenten een autobrand, aldus Omroep Brabant. Ze blusten het voordat de brandweer er was.

Er zijn afgelopen maand al meer branden bij studentenwoningen geweest. Twintig studenten uit De Bilt moesten hun huis verlaten toen een nabijgelegen pand in brand vloog. Verder was er brand in een Amsterdamse studentenflat door een ongeluk met een barbecue: vijf mensen moesten met ademhalingsmoeilijkheden naar het ziekenhuis. De dag erna laaide het vuur in een spouwmuur op doordat de eerste brand nog nasmeulde.

Het kan ook slechter aflopen. In 2010 kwam een Groningse studente om het leven door brand in een studentenhuis.

De brandveiligheid van studentenhuizen laat te wensen over. Er hangen vaak geen rookmelders of de vluchtwegen zijn geblokkeerd door fietsen en lege flessen. Op de LSVb-website www.checkjekamer.nl kunnen studenten een vragenlijst invullen om de brandveiligheid van hun eigen woning vast te stellen.