Rat rukt op. Student, ruim je keuken op

De rioolrat rukt op in Utrecht. Dat wordt nog erger in 2023, voorspellen experts, want dan wordt het verboden om ratten met gif te bestrijden.  Wat we daartegen kunnen doen, weten we best: als etensresten blijven liggen, komen er ratten op af. Dat studentenhuizen best een beetje smerig mogen zijn, is dus niet per se zo’n goed idee.

Ratten zien er eng uit en soms zijn ze het ook. Bekend is het verhaal van die man in De Bilt die op het toilet werd aangevallen door een rat. Het zijn ziekteverspreiders van onder meer de ziekte van Weil, waar je in het ergste geval dood aan gaat. Maar: ratten zijn ook nachtdieren en verstoppen zich meestal voor mensen.

Is je vuilniszak opengebarsten op straat? Doe er een andere zak omheen. Heb je een rat in huis? Doe de Trajectum-test:

• Je hoort krassende geluiden in muren of onder de vloeren
• Je vindt uitwerpselen – donker en langwerpig, van 10 tot 20 millimeter lengte.
• Je huis ruikt naar naar muskus en ammonia, vooral onder de kast
• Je elektrische snoeren zijn aangevreten
• Je vindt opengescheurde voedselverpakkingen met versnipperd materiaal ernaast

Als je op twee van de vijf vragen bevestigend hebt geantwoord, heb je waarschijnlijk een rat in huis. Maak je huis dan schoon. En hou dat zo.

Baby rioolrat. Foto: Pixabay