Rente op studielening daalt naar nul procent

Let op, geld lenen kost geld! Maar studenten hoeven die waarschuwing voorlopig niet te krijgen, want de rente op studieleningen daalt komend jaar naar nul procent. Dat is nog nooit eerder voorgekomen.

Door Bas Belleman (HOP)

Het is goed nieuws voor studenten die nu afstuderen, meldt dagblad Het Parool. Voor hen is de rente de komende vijf jaar vastgesteld op helemaal niets. Dat is nog net iets lager dan de 0,01 procent van dit jaar.

De rente op studieschulden hangt af van de rente die de Nederlandse staat op leningen betaalt. Nederland is een stabiel land in de woelige wereldeconomie en daarom is die staatsrente heel laag.

Voor afbetalers van studieschulden wordt de rente telkens voor een periode van vijf jaar vastgezet. Ook oud-studenten die vijf jaar geleden klaar waren met studeren zien de rente dus naar nul dalen.

De Dienst Uitvoering Onderwijs heeft de rente na de publicatie de rente officieel bevestigd. Normaal gebeurt dat in december.

Ter vergelijking: wie in 2011 afstudeerde, zit nog vast aan een rentepercentage van 1,39 en wie in 2008 klaar was, betaalde vijf jaar lang 3,58 procent rente. Studenten die in 1992 afstudeerden hadden helemaal pech: zij betaalden vijf jaar lang 9,49 procent rente.