Ritalin als focusmiddel: kan het ook anders?

Een nacht doorhalen, omdat je net te laat bent begonnen met leren voor dat ene tentamen? Een ritalin-pilletje is voor sommige studenten dan dé uitkomst. En dat doen ze dan ook steeds vaker, blijkt uit onderzoek.

Lees ook: ‘Massaal’ ritalin-gebruik onder studenten door hoge financiële druk

Volgens de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) is de toegenomen financiële druk, die studenten door het leenstelsel ervaren, een belangrijke reden dat studenten steeds vaker naar prestatieverhogende middelen grijpen. Ritalin, dat eigenlijk bedoeld is voor mensen met ADHD, wordt gebruikt om meer concentratie te krijgen.

CDA-Tweede Kamerlid Harry van der Molen maakt zich zorgen over dit gebruik van ritalin. Eén op de vier studenten gebruikt het medicijn zonder doktersrecept. Van der Molen gaat de minister vragen hoe het kan dat de studenten zo gemakkelijk aan ritalin kunnen komen, zei hij vrijdag tegen Goedemorgen Nederland van omroep WNL. Volgens hem is het gebruik om goede cijfers te halen ‘heel kwalijk’. ‘Aan ritalin kun je maag- en darmklachten overhouden’, stelt hij.

De CDA-politicus pleit daarom voor een landelijke campagne, waar huisartsen, apothekers, overheid en scholen een bijdrage aan moeten leveren.

Wat vinden HU-studenten van het gebruik van ritalin als focusmiddel? Zijn er ook andere ideeën om beter te studeren? En heeft de hogeschool een taak in de voorlichting over de eventuele risico’s? Trajectum vroeg rond.

Video: Jessica Buijs