Ritzen: ‘Ik had de Nobelprijs kunnen winnen’

Als wetenschapper had hij misschien de Nobelprijs kunnen winnen, meent voormalig onderwijsminister Jo Ritzen. Maar de drang om als manager te werken was sterker dan zijn academische ambitie.

Deze maand neemt Jo Ritzen afscheid als collegevoorzitter van de Universiteit Maastricht. In een interview in het Maastricht University Magazine zegt hij letterlijk: ‘When I was still active in academia, I did think at some point that my research could perhaps one day win a Nobel Prize. But the urge to work in management was greater than my academic ambition.’

Hij had ook voor Philips kunnen kiezen, zegt Ritzen. ‘Maar als je de keuze hebt tussen een gloeilampenfabriek of een onderwijsfabriek…’ ‘Na acht jaar is de voorzitter nog altijd even enthousiast en geïnspireerd als de dag dat hij begon’, concludeert het bedrijfsblad.

Foto: Jo Ritzen in 1986. Roland Gerrits/Anefo, Nationaal Archief