Foto van de week

Roeien voor een stagevergoeding, ofwel: zo mooi is Utrecht

Actie voor stagevergoeding - Foto: Kees Rutten

Op vrijdagochtend 13 oktober roeiden een groepje jongeren van CNV en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) door de Utrechtse grachten. Doel: meer aandacht vragen voor een verplichte stagevergoeding.

Een verplichte stagevergoeding is hard nodig, meent de organisatie, want het kan voor veel studenten financiële én mentale verlichting brengen.

Hun aankondiging van het evenement bevatte natuurlijk de woordgrapjes ‘schipperen’ en ‘water aan de lippen’. Opmerkelijk genoeg vergaten ze ‘roeien met de riemen die je hebt.’ Wel hadden ze het over ‘ballen in de lucht houden’, wat in combinatie met roeien buitengewoon lastig lijkt.

Passende stagevergoeding voor iedereen

Maar even serieus: Uit onderzoek van ResearchNed bleek afgelopen week dat één op de vier hbo-stagiairs geen stagevergoeding ontvangt. Eerder onderzoek liet zien dat de helft van de wo-stagiairs geen aanspraak maakt op een vergoeding. En in het mbo krijgt ongeveer 16 procent geen vergoeding, maar ligt deze vergoeding gemiddeld veel lager dan in het hbo en wo. ‘Passende stagevergoeding zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn, ongeacht of je mbo, hbo of wo doet’, zo stelt de organisatie als duidelijk doel.

Deze roei-actie maakte deel uit van een campagne die nog een tijdje doorloopt. Er is ook een petitie gestart om stagevergoeding te verplichten.

Gelukje voor de fotograaf: het regende niet, het was een prachtlocatie en dus onbedoeld ook een stukje Utrecht-promotie: zie de foto’s hieronder.

Actie voor stagevergoeding – Foto: Kees Rutten