Roeiers Orca naar koninklijke prijsuitreiking

Studentenroeiverenigng Orca grijpt naast de koninklijke prijs Appeltjes van Oranje, maar gaat wel naar de uitreiking door prinses Máxima, prins Willem-Alexander en koningin Beatrix.

Orca was een van de tien genomineerden voor de drie Appeltjes van Oranje, een prijs van het Oranje Fonds op het gebied van sociale projecten. Dit jaar is het thema ‘De kracht van sport’.

De roeivereniging voert projecten uit in Utrechtse aandachtswijken, zoals Sport op School. Van hieruit is in 2009 de Stichting Move opgericht. die sportieve en maatschappelijke projecten initieert. Behalve Orca zijn hierin inmiddels vier andere studentensportverenigingen actief.

Orca is niet in de prijzen gevallen maar een delegatie is op 21 mei wel bij de uitreiking op paleis Noordeinde. De drie winnaars zijn: Stichting Be Interactive (Amsterdam), Stichting Kleurrijke Stad (Eindhoven) en Aminta Sprockel Challenger Little League (Curaçao). Het Appeltje bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro en een bronzen beeldje dat is gemaakt door koningin Beatrix.