ROOD: ‘Meer intimidatie door huisjesmelkers’

Toen ROOD, de jongerentak van de SP, acht jaar geleden begon met de ‘Huisjesmelker van het jaar’-verkiezing,  kregen ze vooral klachten over hoge huurprijzen en brandveiligheid. De afgelopen jaren wordt er meer en meer geklaagd over intimidatie. Huurders staan volgens voorzitter Lieke Smits met hun rug tegen de muur.

Smits praat regelmatig met jongeren over hun woonsituatie en schrikt van de grote problemen die ze hoort: ‘Het is soms echt heel heftig’. Ze kent meerdere verhalen van huurders die door hun huisbaas geïntimideerd worden en ’s nachts hun deur blokkeren zodat hij of zij niet binnen kan komen. Dat is natuurlijk geen wenselijke situatie, al is het maar vanwege de brandveiligheid.

Voor jou tien anderen
Als je op zo’n manier lastig wordt gevallen door je huisbaas, moet je natuurlijk contact opnemen met de politie. Toch doen veel huurders dat niet omdat ze bang zijn dat het erger wordt of dat ze hun huis uit moeten. Smits: ‘Huurbazen zeggen dan: voor jou tien anderen.’

In Amsterdam en Utrecht is dat ook zo en juist in deze steden wordt het meest melding gemaakt van intimidatie. Smits: ‘In deze steden zijn zo weinig kamers en zo veel potentiële huurders dat huisbazen bijna vrij spel hebben.’

Huisjesmelker van het jaar-award
Volgende week rijkt ROOD weer de huisjesmelker van het jaar-award uit. Een goed moment om ook de politiek weer eens bij dit probleem te betrekken, want de gemeente laat het volgens Smits liggen: ‘Zo’n mevrouw Chang heeft de award al twee keer ‘gewonnen’, maar is ook afgelopen jaar in Utrecht gewoon verder gegaan met studenten uitbuiten.'

Als studenten uit hun kamer gezet worden omdat het huis niet brandveilig blijkt, doet de gemeente tot grote frustratie van Smits ook niets. De studenten staan gedupeerd op straat en de huisjesmelker kan gewoon verder met wat hij/zij deed.

Vergunningenstelsel
ROOD pleit voor extra woonruimte in Utrecht en een landelijk vergunningenstelsel voor huisbazen waardoor huisbazen eindelijk op hun gedrag kunnen worden aangesproken en bij grote misstappen geen woonruimte meer mogen verhuren.