Rutte: uitblijven versoepeling hoger onderwijs is ‘domper’ voor studenten

HU Bibliotheek - archieffoto Kees Rutten

Hogescholen en universiteiten mogen wellicht pas vanaf 26 april hun deuren openen om studenten één dag per week les te geven. Maar tot die tijd blijven de instellingen voor de meeste studenten op slot. Sneltesten zouden helpen het hoger onderwijs weer een stuk verder te openen.

Het uitstel van de versoepeling in het hoger onderwijs is een ‘enorme domper’ voor studenten, zei demissionair minister-president Rutte gisteren op de persconferentie. Eerder opperde hij dat universiteiten en hogescholen mogelijk deels konden heropenen als de cijfers van coronabesmettingen terugliepen. Maar omdat de derde golf zich aandient, werd enkele dagen geleden al bekend dat dat dit voorlopig niet ging gebeuren.

De enige versoepeling die het kabinet in petto had, was de verruiming van de avondklok per 31 maart van 21.00 uur naar 22.00 uur. Alle andere maatregelen (1.5 meter afstand, beperkt bezoek) blijven in principe gehandhaafd tot en met 20 april. Op 13 april is er weer een persconferentie over wat er mogelijk is na 20 april. Het kabinet wil vanaf half april zelftesten beschikbaar stellen in het hoger onderwijs. Daarnaast lopen er pilots met sneltesten, waaraan de HU meewerkt.

Niet gerust

De sneltesten vormen een belangrijk element voor het geven van fysiek onderwijs. Niet iedereen is daar gerust op. Collegevoorzitter Ron Bormans van de Hogeschool Rotterdam twitterde: ‘Wij weten nog van niets en ze liggen bij ons nog niet in de koelkast.’ Het opengooien van het hoger onderwijs (en de terrassen) kan eerder plaatsvinden als het aantal coronabesmettingen en ziekenhuisopnames drastisch daalt, opperde Rutten gisteren.

De vereniging Hogescholen (VH) vindt het goed dat het kabinet het hoger onderwijs weer wil openen per 26 april. ‘Studenten snakken daarnaar’, meldt de VH in een verklaring. De vereniging begrijpt dat de openstelling afhangt van de ontwikkelingen van het aantal coronagevallen. De VH juicht het gebruik van sneltests toe, maar die zijn ‘niet bedoeld als toegangsbewijs’ voor het onderwijs. ‘We gaan in gesprek met OCW en VWS over hoe we dit allemaal precies gaan organiseren.’

Perspectief

Studentenorganisatie ISO is ‘teleurgesteld’ dat het fysieke onderwijs uitblijft maar ‘opgelucht’ dat er een perspectief is voor één dag in de week onderwijs in de gebouwen. ISO-voorzitter Dahran Çoban in een bericht: ‘Iedere stap voorwaarts is een goede in deze situatie. Studenten zitten nu al ruim een jaar thuis en hebben het zwaar te verduren, de mentale gesteldheid van studenten kan niet veel langer onder de druk van 100 procent online onderwijs blijven staan.’

Ook interessant: Oproep studentenorganisaties aan burgemeester Dijksma: ‘Betrek ons bij uw plannen’