Samenwerken voor economische groei en werkgelegenheid

Met een ontbijt in de faculteit Educatie werd op woensdag 4 juli het doel van de Economic Board Utrecht (EBU) voor medewerkers van de hogeschool gepresenteerd. In de board, waarin kennisinstellingen, overheid en bedrijfsleven vertegenwoordigd zijn, moeten samenwerkingsverbanden zorgen voor economische groei en werkgelegenheid.

Volgens Geri Bonhof, HU-collegevoorzitter en bestuurslid van de EBU, zit Utrecht wat mogelijkheden betreft op goud, maar worden ze slecht verzilverd. Cross-sectoraal werken is volgens haar de basis om economische teruggang te pareren en meer te profiteren van excellentie in de regio.

De board heeft drie speerpunten geformuleerd waarop het zich profileert: gezond leven, groene economie en diensteninnovatie. Bonhof moet als ambassadeur binnen de HU zorgen dat opleidingen goede verbindingen met de buitenwereld aangaan en inspelen op de vraag vanuit de markt.

Zo is er inmiddels het zogeheten Techniekpact om meer mensen in de techniek aan het werk te krijgen. De faculteit Educatie en Natuur en Techniek trekken hierin gezamenlijk op, Opvatting hierbij is dat je kinderen op de basisschool al in aanraking moet laten komen met techniek. Techniekstudenten kunnen bijvoorbeeld bijgeschoold worden in educatieve vakken, als ze ambitie hebben om het onderwijs in te gaan.

Wat opgemerkt wordt is dat de activiteiten van de board (voorheen Taskforce Innovatie Utrecht) veel te versnipperd zijn geweest en aanhaakte waar een pot geld te verdelen was, in plaats van op een onderwerp te kiezen en daar financiën bij te zoeken. Uitblinken in alles doen in plaats van goed zijn in ‘iets’, zoals Bonhof constateerde, kan niet langer. Bij de faculteiten Educatie en Natuur en Techniek zijn ze daarom bezig met de visieontwikkeling voor het uitbouwen van het Techniekpact. De uitkomsten worden na de zomervakantie gepresenteerd.