Senioren coachen studenten HU Amersfoort

Een groep 55-plussers van het Amersfoortse ouderennetwerk Prettig Ouder Worden En Relativeren (POWER) gaan vanaf januari 2016 studenten Social Work van HU Amersfoort coachen. De senioren zetten hun ervaring en kennis in om jongeren zich meer thuis te laten voelen in het hbo.

Studenten die op de een of andere manier tijdelijk bijgestaan willen worden tijdens hun studie kunnen dat aangeven bij een docent en gebruikmaken van de coaches, waaronder (oud-) maatschappelijk werkers, docenten, psychologen en managers. De samenwerking is een idee van hogeschooldocent Hannie Nanlohy-Sniphout en Harry Weststeijn en Didi van der Hoeven van POWER. De afgelopen weken hebben zij aan een projectplan gewerkt, zodat de 55-plussers goed beslagen ten ijs komen.

Wisselwerking
‘Laat je niet te snel gek maken’ is zeker een van de credo’s van de ervaren coaches. 'Er zal er een wisselwerking van informatie ontstaan tussen beide generaties', zegt Harry Weststeijn. Zo zouden de jongeren ook ouderen kunnen helpen, bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering. Hogeschooldocent Hannie Nanlohy-Sniphout vult aan: 'Twee generaties gaan met elkaar aan de slag en houden elkaar scherp op wat er van hen wordt verwacht in de maatschappij. In het Social Work noemen we dit ook wel intergenerationeel werken. Het mes snijdt aan twee kanten.'

Voorlopig betreft het een samenwerking van POWER met de propedeusestudenten Social Work van HU Amersfoort. In de toekomst worden wellicht andere studiejaren erbij betrokken.

Bron: Redactie HU