Spetterende Wagner Utrechtsch Studenten Orkest

Voor eigen publiek speelde donderdag het uit tachtig leden tellende Utrechtsch Studenten Orkest in het ruim van rijnaak MS Oriana aangemeerd in het Merwedekanaal een fantastische orchestratie van Wagners Das Rheingold. Een opera in één bedrijf.

Na wat onzekere begintonen waren de zenuwen snel onder bedwang en werd de Wagner Experience met videobeelden van een Amerikaanse videokunstenaar Amber Boardman, heavy metalgitarist Florian Magnus Maier en hiphopper Rasheed Heart, die in een videoclip vertelt nog nooit iets van Wagner te hebben gehoord en als hij met hem in aanraking komt, elke noot analyseert. Wagner in de 21ste eeuw, het kan en inspireert nog vele musici. Metal en Wagner, een goede combinatie. Ook speelt het orkest de filmfragmenten die getoond worden van scenes uit Apocalyps Now over de Amerikanden in de Vietnamoorlog en Wagner in The Lord of the Rings. Het was zo'n avond, dat je van Wagnermuziek gaat houden.