Spieken bij tentamen: iedereen overdoen

De Brabantse Avans Hogeschool neemt het zekere voor het onzekere. Na klachten van studenten dat er gespiekt zou zijn bij een tentamen, moeten alle deelnemers dit overdoen. De regels voor tussentijdse toetsen zijn aangescherpt.

Studenten ‘international business and management studies’ hadden bij de examencommissie geklaagd dat er was afgekeken tijdens twee deeltentamens budgeting. Sommige studenten zouden zelfs met hun mobieltjes foto’s van de toets hebben doorgestuurd naar medestudenten die deze later op de dag moesten maken, meldt hogeschoolblad Punt.

Omdat de studenten niet op heterdaad zijn betrapt, moet iedereen de tentamens opnieuw maken. In een brief aan de studenten wijst directeur Nies Rijnders erop dat spieken niet te tolereren valt. Het zou de betrouwbaarheid van het Avans-diploma in gevaar kunnen brengen, vreest hij.

Om problemen in de toekomst te voorkomen heeft Rijnders maatregelen genomen. Voortaan worden tentamens apart ingeroosterd in grotere lokalen – waar de tafels verder uit elkaar staan – met meer surveillanten. Ook zullen er meerdere tentamenversies worden gemaakt.