Als stagiairs een klachtenlijn bellen, mopperen ze meestal op hun stagebegeleiders. Dat blijkt uit een rapport van de Meldlijn Stageklachten.
Harde cijfers hebben de samenwerkende belangenorganisaties van studenten niet, maar in de afgelopen negen maanden kwamen er “drie- à vierhonderd klachten” binnen, aldus de Landelijke Studenten Vakbond. Minder dan de helft daarvan kwam voor rekening van hbo’ers en wo’ers.
Dat lijkt weinig, gegeven de tienduizenden studenten die jaarlijks stagelopen. “Maar elke klacht is er een te veel”, vindt voorzitter Henno van Horssen van het Interstedelijk Studenten Overleg. Sommige stagebegeleiders zijn slecht bereikbaar of komen ze niet langs op de stageplaats. Ook klagen sommige stagiairs dat hun begeleiders alleen over hen lopen te klagen. Een stagecontract zou dit kunnen voorkomen, menen de rapporteurs. Ze bevelen de politiek aan om zulke contracten verplicht te stellen.
Nieuws
Stagiairs klagen over begeleiding



Ik had eerst stage gelopen en doordat ze een racistische opmerking hadden gemaakt wilde ik daar geen stage meer lopen… Ik moest op gesprek komen met mijn stagebegeleidster van school naar het hotel en had gesprek met de onderdirecteur en de front office manager… Wat bleek tijdens het gesprek kwam mijn stagebegeleidster niet voor mij op maar voor hun… Ze gaf duidelijk aan dat het aan mij lag en niet aan hun… Nu heb ik een andere stage… ik stuur ze emails en laat berichten achter als ik ze heb gebeld maar krijg geen reactie terug van school… Maar ook bij het stage bedrijf waar ik nu loop maken ze gebruik van je… Maar je moet gewoon doen wat van je verwacht wordt en gewoon met ze meelopen.. Bijvoorbeeld toen ik de telefoon moest opnemen hield ik die even in de wacht omdat ik het antwoord niet wist… dus vroeg ik aan de mijn begeleider op het werk…Wat bleek hij viel gewoon tegen mij uit en dat ik maar beter moest luisteren.. terwijl er hotelgasten stonden bij de balie…. Dus wat ik vind is dat de begeleiding zowel op stage als op school heel erg slecht is…. Het betreft ROC Tilburg mbo niveau 4 luchtvaart…En op school wordt er ook nog slecht onderwijs gegeven…