Start verkiezing ‘Huisjesmelker van het Jaar’

Met een ludieke actie trapten ROOD, de jongerenorganisatie van de SP, en de LSVb op maandag 8 november de verkiezing voor ‘Huisjesmelker van het jaar’ af.

‘Vierhonderdvijftig euro voor deze studentenkamer! Wie laat zich uitmelken?’ Sander Breur, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en verkleed als huisjesmelker, probeert een kledingkast die fungeert als studentenkamer te slijten aan voorbijgangers in de Uithof.

In veel steden en ook in Utrecht heerst er kamernood. ‘Het tekort in Utrecht is nu 2600 kamers en dit zal met 350 kamers per jaar stijgen’, zegt Jelmer de Ronde van USF Studentenbelangen, de Utrechtse vakbond. Volgens Breur krijgen huisjesmelkers nog steeds de kans hier misbruik van maken door een hoge huur te vragen voor een kleine kamer. ‘Geen enkele gemeente controleert op huisjesmelkers. In Utrecht wordt maar de helft van hen aangepakt.’

De gemeente geeft geen vergunningen meer af om eengezinswoningen per kamer te verhuren in vijf Utrechtse wijken. Op deze manier wil de gemeente de leefbaarheid in de wijken verbeteren en hoopt zijhuisjesmelkers hierdoor te weren. Volgens De Ronde zal deze noodmaatregel echter het kamertekort alleen maar in de hand werken.

Breur geeft aan dat de huisjesmelkers door het kamertekort teveel macht hebben en handvatten ontbreken om hen aan te pakken. ‘Studenten zijn bang dat ze op een zwarte lijst komen als ze hun huisbaas nomineren. Vorig jaar heeft de verkiezing zelfs niet door kunnen gaan omdat studenten werden geïntimideerd door de huisbaas. Het is daarom belangrijk om dit meer onder de aandacht te brengen bij studenten.’

Het is de zesde keer dat de prijs wordt uitgedeeld. Studenten kunnen hun huisbaas nomineren. De prijs voor slechtste huisbaas van Nederland zal na de winter worden uitgereikt door ROOD en de LSVb.