Stichting UAF wil Mauro helpen

Als de jonge Angolees Mauro Manuel wordt uitgezet, en alleen terug naar Nederland kan met een studievisum, zal de Stichting voor Vluchteling-studenten UAF hem ondersteunen.

Gelet op het lange verblijf van Mauro in Nederland zou het volgens het UAF van ‘ongekende hardheid’ getuigen als Mauro wordt uitgezet. Als dat toch gebeurt, zal hij waarschijnlijk alleen kunnen terugkeren met een studievisum. Op die mogelijkheid wees gisteren ook minister Leers van Immigratie en Asiel, in debat met de Tweede Kamer. Hij zei dat steun van het UAF zwaar mee zou wegen bij de verlening van zo’n visum.

Het UAF wil Mauro graag helpen. ‘Daarbij is van belang dat Mauro zich tijdens zijn verblijf in Nederland steeds actief heeft getoond en op een positieve wijze met zijn toekomst bezig was.’ De voormalige stichting Universitair Asielfonds werd ooit opgericht voor asielzoekers die een universitaire studie wilden volgen, maar begeleidt ook hbo-studenten en mbo’ers als Mauro.

In principe honoreert het UAF geen aanvragen van uitgeprocedeerde vluchtelingen, maar is het van die regel afgeweken om ‘klemmende redenen van humanitaire aard’.