Stoptober: is er nog plek voor de roker in De Uithof?

Een rookvrije wijk in Utrecht, het einde van rookruimtes in de horeca en uiteindelijk moet zelfs De Uithof eraan geloven. De roker wordt niet langer verwelkomd in Nederland. Fijn voor de niet-roker, die niet langer noodgedwongen in een rookwalm zit, maar waar moet de roker nu eigenlijk naartoe?

Het is vandaag 1 oktober, Stoptober. Deze maand proberen duizenden Nederlanders 28 dagen lang te stoppen met roken. Deze 28 dagen zouden net lang genoeg zijn om de positieve effecten van het niet roken bloot te leggen. ‘De meeste ontwenningsverschijnselen zijn achter de rug en de kans om blijvend te stoppen met roken is maar liefst vijf keer groter als je het 28 dagen volhoudt’, stellen de initiatiefnemers.

Nu proberen te stoppen met roken is als student aan de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht misschien wel een goed moment. Vanaf 1 augustus volgend jaar mag op de terreinen van hogescholen en andere onderwijsinstellingen niet meer gerookt worden, werd in maart van dit jaar bekend. Universiteit Utrecht, eigenaar van een groot deel van het Utrecht Science Park, is al begonnen met een strikter rookbeleid.

Staatssecretaris Blokhuis gaat ervan uit dat instellingen zelf een rookverbod regelen, meldt de NOS. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit gaat toezien op de naleving van het verbod.

Wachten op wetgeving

Hoe dat straks met handhaving moet, is nog maar de vraag. ‘Wij willen rokers op een zeer beperkt aantal plaatsen wel faciliteren, omdat anders ongewenste effecten kunnen optreden. Maar of dit straks wettelijk nog mag, is nog niet zeker’, zegt Maarten Post, woordvoerder van de Universiteit Utrecht.

De PVV in Utrecht heeft inmiddels raadsvragen gesteld over de ‘betutteling op De Uithof’. De partij vraagt zich onder meer af of het juridisch mogelijk is om het campusterrein rookvrij te maken.

Er wordt pas meer duidelijk als de Algemene Maatregel van Bestuur van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport er is. Wanneer dat precies is, is vooralsnog onduidelijk. En dus wordt er voorlopig nog stevig doorgerookt op het campusterrein.

Video: Lotte Boon