Strijd tussen studenten en buurt

De Utrechtse Vrouwelijke Studenten Vereniging (UVSV) bestaat 115 jaar en viert dat in juli met een feestje in een leegstaand schoolgebouw aan de Ravellaan in de Utrechtse wijk Oog in Al. Althans, dat hopen ze.

De studentenvereniging organiseert het feest – dat een week duurt – voor zo’n dertigduizend studenten. UVSV heeft een tijdelijke ontheffing van het bestemmingsplan aangevraagd voor de feestelijkheden.

Maar volgens het AD/Utrechts Nieuwsblad zitten buurtbewoners, verenigd in het Belangenoverleg Buurt Welgelegen, daar niet op te wachten. Zij hebben bezwaar gemaakt tegen een vergunning voor het feest. Woordvoerder F. van der Velden zegt: ‘Uit ervaring weten we dat dit soort feesten niet voor vier uur ’s nachts ophoudt. Op vijftig meter afstand wonen mensen en liggen kinderen te slapen.’

Gewaarschuwd

Daar heeft de studentenvereniging geen boodschap aan. Zij kondigden de locatie via Twitteraccount @UVSVNVVSU115 al publiekelijk aan: ‘Gisteren is ons Lustrumterrein onthuld: RAVELLAAN 7, 1500 meter van Utrecht Centraal!’.

Dat de UVSV de locatie al publiekelijk aankondigt, interesseert Van der Velden niet. ‘Het is aan de gemeente om te beslissen. Als de studentes daarop vooruitlopen, moeten ze dat zelf weten. Wij hebben ze gewaarschuwd’, stelt hij in de krant.

Serieus

UVSV laat weten op de hoogte te zijn van de bezwaren uit de buurt en deze serieus te nemen. De studentenvereniging zoekt naar een gezamenlijke oplossing met buurtbewoners en de gemeente.

Het college heeft tot 4 april om een beslissing te nemen over het verstrekken van een eventuele vergunning.