Student met kanker moet beurs terugbetalen

De zesentwintigjarige student Peter kreeg kanker en kon gedurende zijn chemotherapie niet studeren. Toch moest hij zijn beurs volledig terugbetalen, omdat hij volgens DUO nog ingeschreven stond als ‘uitwonend’. Woensdag vocht hij in de rechtbank in Utrecht het oordeel van DUO aan, zo meldt het AD.

De Twentse ex-student van Hogeschool Saxion liet zich tijdens de chemokuren in zijn ouderlijk huis door zijn moeder verzorgen. Omdat studiefinancieringsorganisatie DUO deze situatie bestempelde als fraude moest hij 13.000 euro studiefinanciering terugbetalen. DUO legt hem ook nog een boete op van 1.500 euro. Hij vecht bij de Centrale Raad van Beroep de opgelegde boete en het terugbetalen van de volledige studiebeurs aan.