Student moet misschien 18 jaar in de cel voor moord op huurbaas

Het Openbaar Ministerie eist een gevangenisstraf van achttien jaar tegen een 27-jarige student die verdacht wordt van het vermoorden van zijn huurbaas (73) in Leeuwarden.

Het slachtoffer is net als de dader een in China geboren man. Zijn schedel was in de nacht van 1 op 2 juli 2019 ingeslagen.

De verdachte was student en huurde een kamer bij het slachtoffer. Volgens het OM was er sprake van een forse huurachterstand en zat hij in financiële nood.

De rechtbank veroordeelde de verdachte vorig jaar al voor doodslag, diefstal van vijfduizend euro en witwassen. Het OM vindt dat er nu voldoende bewijs is voor moord. Zo zocht de dader onder andere op internet vóór het moment van de doodslag al op hoe je iemand in zijn slaap kunt doden.

De uitspraak is over twee weken. Als de rechter de hogere strafeis aanneemt dan krijgt de dader achttien jaar celstraf in plaats van- de huidige twaalf.