Student onbekend met eigen risico zorgverzekering

Bijna een derde van de studenten weet niet wat het eigen risico van de zorgverzekering inhoud. Dat blijkt uit onderzoek van SUM.nl naar het verzekeringsgedrag van studenten.

Ook blijkt dat 60 procent van de studenten een uitgebreide dekking belangrijker vindt dan een lage premie. De meeste studenten kiezen voor een zorgverzekering met uitgebreide dekking (32%), een lage premie (28%) of waar de ouders verzekerd zijn (19%).

Niet alleen studenten waarvan de ouders hun zorgpremie betalen zijn vrijwel onbekend met het eigen risico. Ook veel studenten die zelf hun verzekering betalen, weten niet dat het eigen risico een deel van de zorgkosten is die je via de basisverzekering eerst zelf moet betalen. Ruim de helft van de studenten betaalt de premie zelf.

Aanvullende verzekeringen sluiten studenten vooral af voor de tandarts, brillen/lenzen en fysiotherapie. Studentes zien ook graag dat de anticonceptie wordt vergoed. Daarnaast vinden studenten het belangrijk om een goede buitenlanddekking te hebben.