Student Style

Student Style – Luuk van Drunen

Door Maarten Nauw.

Ik zou rustig willen boeren in Oost-Europa

Luuk van Drunen

Naam: Luuk van Drunen (20, eerstejaars bij de opleiding leraar scheikunde)

Omschrijf je stijl? ‘Praktisch. Vandaar dat ik een legerjas draag. Dit is een afgekeurde van het Duitse leger. Vorige week voor tien euro gekocht op Marktplaats. Met veel zakken, heel handig. Ook nodig, want ik zit op scouting. Normaal draag ik ook kisten. Ik heb een paar uit 1958, gevonden op een militarisme-beurs in België. Een enorme beurs, in een conferentiecentrum plus veehal, met iets van vierhonderd stands. Alles wat met het leger te maken heeft, kun je daar vinden. Zolang het niet illegaal is natuurlijk. Ik ben opgegroeid met de Tweede Wereldoorlog. Mijn overgrootopa zat bij het verzet, hij hield Philips draaiende. Hij is uiteindelijk omgekomen. Er zijn straten naar hem vernoemd.
Ik laat m’n baard staan sinds het kan. Sinds een half jaar experimenteer ik met hoe lang die kan worden. Ik ga eens in de twee maanden naar een barbershop, Maeson in Utrecht. Vandaag heb ik er niks mee gedaan, behalve dat ik op beide zijden heb geslapen vannacht. Ik krijg er veel commentaar op. De meeste mensen vinden het een goeie baard. Mijn ouders zijn er minder blij mee, die vinden het een beetje vies en noemen het een kabouterbaard of dood konijn.
Wat zou je zelf nooit dragen? Imitatie-leer. Dat is minder stevig, minder robuust en je betaalt er toch flink voor.
Afknapper? Ik ben niet zo moeilijk. Zolang ze zich maar goed presenteert en er verzorgd uitziet.

Muziek? ‘Drum & bass, metal, van alles. Ik luister vooral via YouTube. Vanochtend luisterde ik naar The Prodigy.
Laatste concert/feest? ‘Blackout in TivoliVredenburg. Pas de tweede keer, maar ik wil het er wel in houden.

Film? Donnie Darko. Geen oorlogsfilms, die hebben meestal niet veel diepgang. Films uit het Oostblok vind ik vaak wel goed. Kijk bijvoorbeeld naar Brat, een jaren negentig film uit Rusland.
Nieuws? Ik kijk veel op de PowNed-site. Ik hou van hun stijl van schrijven. Ze hebben schijt aan alles, zijn sarcastisch. Pure gal. En je kunt er tenminste reageren. Dat kan op nos.nl en nu.nl niet. Ik reageer zelf nooit, maar vind het interessant om de reacties te lezen. Veel domme mensen daar natuurlijk, maar ook slimme.
Politieke partij? ‘Ik stem niet, tot er een politieke partij is waar ik volledig achter sta.’
Wat vind je van het vluchtelingenprobleem?
Voor Syriërs vind ik dat er opvang moet komen in de regio. Als je moet vluchten wil je toch niet terechtkomen in een land dat zo anders is, waar de cultuur zo anders is. Laat de golfstaten opvang regelen. Die bulken van het geld. Er komen ook veel mensen naar Europa uit Eritrea, die willen alleen maar onder de dienstplicht uit komen.’
Sport? Toen ik nog in Waddinxveen woonde, deed ik aan fitness. Nu alleen nog scouting. Van scouting word je snel zelfstandig en verantwoordelijk. Je leert er te leven zonder al die rotzooi van tegenwoordig. Geen tv, geen telefoon, geen internet. Ik geef leiding aan een groep kinderen. Ik wil in Utrecht survival scouting gaan doen.
Website? Powned, GeenStijl, YouTube, blogs over survivallen en militarisme, en webshops met militaire spullen.’

Hoe woon je? Sinds twee jaar in studentenhuis De Sterren in Utrecht, met negen anderen. Ik ben opgegroeid in Waddinxveen, daar is maar één spoor waar treinen in beide richtingen op rijden. Een van de meest storingsgevoelige trajecten van Nederland. Dat werd ik wel beu ja.
Bijbaan of alleen stufi? ‘In de vakantie heb ik fulltime fabriekswerk gedaan. Nu heb ik geen werk, ik heb nog niet gezocht. Het schooljaar is net pas begonnen.
Geloof je? ‘Ik ben christelijk opgevoed maar heb er nooit echt iets mee gehad. Het is niks voor mij. Ik heb het wel geprobeerd. De laatste paar jaar heb ik me verdiept in het heidendom, een soort voor-Christelijke religie. Maar ook daar kan ik niet echt in geloven. Ik vind het wel heel interessant.’

Welk cijfer geef je je leven nu? ‘Een 8,5. Ik ben wel tevreden. Ik woon goed... Er is ook een hele hoop kut. De studies die niet goed gaan – dit is mijn derde studie – gedonder thuis… Het kan altijd erger. Ik ben gelukkig met kleine dingen en probeer alles wat kut is opzij te schuiven.

Club of café? ‘Café.’
Vlees of vega? ‘Vlees.’
Blind of doof? ‘Doof.’
Onenightstand of relatie? ‘Relatie.’