Studenten in Eindhoven voeren actie tegen huisvestingsbeleid gemeente

Studentenorganisaties, jongerenafdelingen van politieke partijen en LSVb protesteerden dinsdag tegen het ‘kortzichtige’ huisvestingsbeleid van de gemeente Eindhoven. Met een tiental koepeltentjes op het Stadhuisplein vroegen zij aandacht voor het tekort aan studentenkamers.

De jongeren willen de Eindhovense politiek op andere gedachten brengen over de strenge regels voor kamerverhuur en woningsplitsing. De gemeenteraad behandelt een voorstel over de handhaving van illegaal verhuurde kamerpanden. De wethouder wil de overgangsperiode voor de regels verlengen tot eind dit jaar. Zo denkt ze beter in beeld te krijgen welke kamerverhuurders zonder vergunning in aanmerking komen voor legalisering. Maar bewoners uit wijken waar de leefbaarheid onder druk staat, hebben bezwaar tegen het voorstel. Zij zijn bang dat het voorstel de illegale verhuurders bevoordeelt en zijn bang voor overlast.

De huidige regels zorgen volgens de actiegroepen voor minder studentenhuizen en kamers in Eindhoven, terwijl het aantal studenten groeit. Daar kan zelfs het Convenant Studentenhuisvesting niet tegenop bouwen, vrezen de manifestanten. Volgens die afspraken moeten er in Eindhoven tot 2028 nog 2840 studenteneenheden bij komen.