Studenten in Teheran protesteren tegen Iraans regime

Foto: Pixabay

Demonstranten in Iran, onder wie veel studenten, zijn zaterdag de straat opgegaan tegen hun eigen regering, meldt het Iraanse persbureau Fars News. De protesten in Teheran volgen op de vliegtuigcrash van vorige week woensdag, waarbij alle 176 inzittenden omkwamen. Iran haalde het toestel neer en legde het uit  als een “menselijke fout”.

Zo’n zevenhonderd studenten verzamelden zich zaterdagavond bij de Shahid Behesthi Universiteit. Ze kwamen daar om eer te betonen aan de doden van de vliegramp. Maar dat sloeg al snel om in een demonstratie tegen  de regering, zo meldt de BBC. De demonstranten verscheurden foto’s van de door Amerika vermoorde generaal Qassem Soleimani, door wiens dood de spanningen tussen de VS en Iran opliepen.

Op de straat van de campus ligt een schildering van de Amerikaanse en Israëlische vlag. Die is in het verleden aangebracht om je voeten aan af te vegen en de twee landen te beledigen. Op sociale media circuleren nu beelden van studenten die weigeren om er overheen te lopen. De Irakese onderzoeksjournalist Fazel Hawrami twittert daarover: Dit gebeurt er als een regering structureel tegen haar bevolking liegt.’