Studenten maken documentaire over Tour in Utrecht

‘Ze zijn klaar voor het grote werk’, zei programmamaker en lector Ad van Liempt bij de aanvang van de première van ‘Hoe de Tour naar Utrecht kwam’ in het Louis Hartlooper Complex gisteravond.

Met ‘ze’ bedoelt hij vier net afgestudeerde journalistiekstudenten die onder zijn begeleiding afgelopen jaar een documentaire maakten over de lobby van verschillende Utrechters om de Tour naar Utrecht te halen.

Politieke spelletjes
De vier spraken onder andere met oud-burgemeester Aleid Wolfsen, initiator en NOS-sportjournalist Jeroen Wielaert en Tourdirecteur Christian Prud’homme. De passie van Wielaert, die met een vriend in café de Vogel het plan om de Tour binnen te halen op een bierviltje uitschreef en overal opdook waar Wolfsen en Prud’homme een afspraak hadden, de domper wanneer in 2010 de Tour vanuit Rotterdam start, De Rabobank na de vele dopingschandalen zich terugtrekt als sponsor: ze geven een mooi beeld van enthousiasme, politieke spelletjes en doorzettingsvermogen.

Utrecht staat inmiddels op z’n kop. De Tour zindert nu al in de stad. De voorpret is misschien wel leuker dan het evenement zelf. In ieder geval kan het voor hoofdrolspeler Jeroen Wielaert niet meer stuk.

De documentaire ‘Hoe de Tour naar Utrecht kwam’ wordt donderdag 2 juli uitgezonden op NPO 2 om 20.25 uur.