Studenten winnen 1000 euro met documentaire

Journalistiekstudenten Claudia Dijkkamp en Myrthe Reijnders zijn winnaars geworden van de SvJ-prijs 2013 voor beste journalistieke productie. Zij deden dat met een film over een Spaans boerendorp waar een jaar eerder 'El Gordo' was gevallen, de miljoenenprijs in de Spaanse loterij.

In de documentaire laten de makers zien hoe het geld na de aanvankelijke vreugde ook afgunst en verdeeldheid onder de dorpsbevolking teweeg brengt. De jury, onder voorzitterschap van oud-docent Louis Engelman, was onder de indruk van de subtiele wijze waarop beide journalisten deze emotionele verschuivingen in beeld hebben gebracht.
De prijs, waaraan een bedrag van 1000 euro is verbonden, werd vrijdag 31 mei namens de makers in ontvangst genomen door tv-docent John Driedonks. Zowel Claudia (Australië) als Myrthe (Spanje) waren voor hun studie in het buitenland. De SvJ-prijs werd voor de negende keer gehouden.