Studenten zoeken ‘grijze verhalen’ in vluchtelingendebat

Een groep studenten van de Universiteit Utrecht start een campagne voor verdraagzaamheid en tegen polarisatie in het debat over vluchtelingen.

De actie is getiteld #DareToBeGrey en wil de aandacht vestigen op genuanceerde verhalen en standpunten in de discussies over de vluchtelingenstroom en de plaats van de islam in de samenleving. Er is volgens de initiatiefnemers te veel aandacht voor de extremen, waardoor het het geluid van het grijze midden te weinig aan bod komt.

Op 25 maart presenteert de groep zich in het centrum van Utrecht en gaat met voorbijgangers in gesprek om zoveel mogelijk ‘grijze verhalen’ op te halen. De organisatie plaatst filmpjes hierover op YouTube en post teksten en foto’s op Facebook en Instagram. Ook wil de groep posters verspreiden en en andere evenementen organiseren.

De actie staat gepland van 11.00 tot 16.00 uur op de Stadhuisbrug van Utrecht.