Studentenbond ISO: geef stagiars 500 euro per maand

Een fulltime stage is moeilijk te combineren met een bijbaan. Hierdoor lopen veel studenten inkomsten mis. Dat schrijft de landelijke studentenorganisatie ISO en twee CNV-jongerenbonden in een reactie op een op een artikel op NU.nl.

Daarin staat staat dat de vergoedingen flink verschillen: de ene student krijgt 700 euro per maand en anderen helemaal niets. Uit een onderzoek van ResearchNet – dat vorig jaar is uitgevoerd in opdracht van het ISO – blijkt dat 44 procent van de studenten geen stagevergoeding krijgt. Bijna 20 procent vindt dat ze te veel verantwoordelijkheid krijgen. Zo’n 25 procent heeft het idee te worden ingezet als ‘goedkope werknemer’.

Het ISO riep eerder met de studentenbond op voor verplichte stagevergoeding. ‘Studenten met een bijbaan verdienen gemiddeld ruim 500 euro per maand’, zegt ISO-voorzitter Demi Janssen. Zij pleit daarom voor een stagevergoeding van 500 euro.