Studentenenquête: HU-studenten iets meer tevreden over de opleiding

NSE 2023
In februari konden studenten de NSE invullen voor gratis koffie. Nu zijn de resultaten bekend. Foto: Lucas Versteeg

Studenten aan de HU zijn iets meer te spreken over hun opleiding dan de voorafgaande twee jaar. Zij zijn wel iets minder tevreden dan het landelijke gemiddelde bij hogescholen. Dat blijkt uit de Nationale Studenten Enquête 2023 (NSE), waarvan de resultaten vandaag bekend zijn gemaakt.

HU-studenten gaven de hogeschool een 3,6 (op een schaal van 1 tot 5). Dat is iets meer dan de 3,5 in de afgelopen twee jaren. De kleine verhoging is wel lager dan het landelijke gemiddelde van 3,8 bij de hogescholen.

Voorzichtig uit de allerlaagste regionen

Van de twaalf onderdelen scoort bij de HU alleen de ‘aansluiting beroepspraktijk/beroepsloopbaan’ hoger dan het landelijke gemiddelde. De items zoals ‘docenten’, ‘studiebegeleiding’, ‘sfeer’ en ‘studiefaciliteiten’ doen het iets minder. Voor de ‘inhoud en opzet van het onderwijs’ en ‘informatie vanuit de opleiding’ is de waardering van studenten relatief het minst. Overigens zijn de verschillen minimaal te noemen.

De NSE is een jaarlijkse enquête, dit jaar ingevuld door 289.000 studenten. De uitslagen per opleiding en hogeschool zijn terug te vinden op Studiekeuze123. Ook dient het als informatiebron voor de Keuzegids hbo, die elk jaar verschijnt, inclusief een ranglijst van hogescholen en opleidingen.

De HU lijkt zich daarbij dit jaar voorzichtig te ontworstelen uit de allerlaagste regionen van de ranking. In ieder geval belanden de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Inholland met beide een 3,5 onderaan.

Avans, Windesheim en Zuyd voeren de top aan

Vorig jaar scoorden de HU, Inholland, HvA en Haagse Hogeschool allemaal een 3,5 voor de NSE. De Keuzegids heeft met een berekening achter de komma Inholland als hekkensluiter geplaatst. De andere drie randstadhogescholen belandden op een gedeelde een-na-laatste plaats. Te verwachten is dat de HU op z’n minst een plaats zal stijgen in de ranking van de Keuzegids. Net als de Haagse Hogeschool, die ook een 3,6 van de studenten kreeg.

Avans, Windesheim en Zuyd Hogeschool voeren met een 3,8 in de NSE de top van de hogescholen net als voorgaande jaren weer aan.