Achtergrond

Studentenhuis organiseert bonte avond en de hele buurt geniet mee

Foto: Kees Rutten

Na de zoveelste persconferentie met wéér een teleurstellende boodschap, waren Sarah, Esther, Loeke en Daphne er helemaal klaar mee. De meiden wonen in een studentenhuis aan de Gansstraat in Utrecht en konden niet wachten tot ze weer naar buiten mochten. Toen het bericht kwam dat dát er voorlopig nog even niet in zat, zakte de stemming in huis naar het nulpunt. Tot het idee ontstond om een bonte avond te houden. Dat kreeg een bijzondere afloop.

Met een drankje in de hand werden de ‘acts’ voorbereid. Ze zongen en dansten, en al gauw verplaatste het feestje zich naar het balkon aan de achterkant. In de tuinen zaten mensen te genieten van het lekkere weer. Al snel óók van de bonte avond van huize Gans.

Tikkie

De acts werden met applaus in ontvangst genomen en ze kregen zelfs verzoekjes. Toen ze aankondigden dat het laatste nummer van de avond werd gestart, waren de buurtbewoners het daar niet mee eens, lazen ze op de buurtapp. De meiden gooiden er nog een paar nummers in en het feestje was klaar.

Loeke besloot, bij wijze van grap, een tikkie in de buurtapp te gooien. Er werd 2,50 euro gevraagd voor de optredens. Tot hun grote verbazing betaalde bijna de hele buurt en dat leverde het huis 25 euro op. De ideeën voor een volgende editie liggen al op tafel. Met een uitbreiding: de buurt mag zelf ook komen optreden op het balkon.

Chaos tijdens pubquiz

Naast de bonte avond organiseren de meiden ook pubquizzen om zichzelf en hun vrienden bezig te houden. Ze hadden niet verwacht dat de eerste pubquiz meteen tachtig deelnemers zou trekken. ‘We dachten: er doen maar een paar mensen mee’, vertelt Sarah. ‘We hadden dan ook besloten dat iedereen na elke ronde de antwoorden naar mij moest mailen. Dat werd een chaos! Mijn vader deed ook mee, en die stuurde na elk antwoord een mailtje. Dan stond er alleen in: 2.”Ja, wat 2? Op welke vraag?!”Maar dat was ook wel weer grappig.’

Aankomend weekend geven de meiden de volgende quiz, en dit keer hebben ze zich iets beter voorbereid. Ze linken de pubquiz zelfs aan een goed doel, in de hoop dat ze daar wat geld voor binnenhalen. ‘We hebben geen idee of het werkt en of mensen willen doneren, maar we proberen het gewoon. Het gaat er vooral om dat we lol hebben.’

Ook interessant: HU-studentenclubs bedanken medewerkers in filmpje