Kort

Studentenorganisaties luiden noodklok, pleiten voor extra aandacht eerstejaars

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) willen dat de Tweede Kamer en onderwijsinstellingen extra aandacht besteden aan de begeleiding van eerstejaars studenten. Veel studenten vallen tijdens de eerste honderd studiedagen uit. Doordat de introductieweken niet volwaardig door konden gaan, wordt nu gevreesd dat er nog meer studenten uitvallen.

De studentenvakbond brengt vandaag een onderzoeksrapport uit over deze kwestie. Daaruit komt naar voren dat onder meer sociale integratie nodig is voor het verlagen van het uitvalpercentage en het naleven van een goed 100-dagen beleid. Door de coronamaatregelen moeten veel onderwijsinstellingen activiteiten afgelasten of online plaats laten vinden. Daarom stellen ze nu operatie ‘zachte landing’ in: studenten moeten dan een betere begeleiding krijgen om ze een thuisbasis te geven.

Een van de speerpunten van de operatie is het bevorderen van gemeenschapsgevoel onder studenten. De vakbond benoemd daarnaast het belang van rondleidingen en voorlichtingen. Ook studentenwelzijn en aandacht voor zelfontwikkeling onder studenten komen naar voren in de handreiking.