Studentenoverleg lanceert enquête over sociëteiten

Alle gebouwen van de HU krijgen na de verbouwing clustercafés, zo is de bedoeling. Het Overleg Studieverenigingen Hogeschool Utrecht (OSHU) peilt aan de hand van een enquête de wensen van studenten en medewerkers.

De plannen voor de sociëteiten bestaat uit drie concepten. In het eerste runnen vrijwilligers van de studieverenigingen het café. Hierdoor blijft de prijs van consumpties laag. Bij het tweede concept gebruikt een commerciële uitbater het faculteitscafé tot 16.00 uur. Daarna nemen de studieverenigingen het over, onder begeleiding van de cateraar. De prijzen blijven in deze constructie de hele dag relatief hoog. Bij het laatste concept zijn de studieverenigingen na 16.00 uur verantwoordelijkheid. Hierdoor veranderen de prijzen in de middag van een commercieel naar een lager tarief.

Voorzitter Mireille Barkmeijer van OSHU vindt het eerste concept de beste optie. ‘De prijzen worden bepaald door de studieverenigingen, hierdoor blijven ze relatief laag.’ Ondanks dat dit concept geen professionele hulp krijgt, zal er wel controle op de verkoop en de vrijwilligers komen. Barkmeijer: ‘Een overkoepelende stichting zal zicht op alle activiteiten van de studieverenigingen in de clustercafés houden.’

Centrale plek
Volgens de voorzitter van OSHU moeten de clustercafés een centrale plek voor alle studenten en personeel worden. ‘Niet alleen voor leden van de studieverenigingen. Tot op heden werkt het concept op de locatie Nijenoord goed.’

Aan de hand van de uitslag van de enquête zal OSHU een definitief standpunt over de nieuwe clustercafés innemen.

De enquête is hier in te vullen.