Studentenraad daagt UvA voor de rechter om proctoring

De Centrale Studentenraad (CSR) spant een kort geding aan tegen het college van bestuur van de UvA wegens het gebruik van proctoring, schrijft Folia. Via de webcam en microfoon houdt het surveillanceprogramma Proctorio studenten tijdens tentamens in de gaten. De CSR wil dat studenten het gebruik hiervan kunnen weigeren, want ‘je huis is jouw plek, jouw safe space’. Volgens de UvA hoeft het niet om toestemming te vragen, omdat het belang van het gebruik van de software te groot is en tentamens niet op een andere manier kunnen worden georganiseerd.

De studentenraad maakt de gang naar de rechter zodat alle studenten in het hoger onderwijs er iets aan hebben. Ook aan de HU is proctoring toegestaan, maar dan tijdelijk en als laatste redmiddel. Donderdagmiddag 4 juni dient het kort geding.