Studentenstop voor nog eens zes opleidingen

Het aantal opleidingen van de HU met een numerus fixus breidt komend studiejaar met zes uit.

Eerder werd al bekend dat chemie en life sciences van de faculteit Natuur en Techniek studiejaar 2015-2016 een studentenstop instellen. Daar komen bij integrale veiligheidskunde en sociaal juridische dienstverlening (faculteit Maatschappij en Recht) en optometrie en orthoptie (Gezondheidszorg).

Van de 68 bachelor voltijdopleidingen werken er dit jaar al 19 met een studentenstop; dat is bijna een derde van het totaal. Het gaat dan om het gros van de opleidingen bij de faculteiten Economie en Management, Gezondheidszorg en Communicatie en Journalistiek.
Lokalen
Met het instellen van een maximum aan eerstejaars willen de opleidingen voorkomen dat ze worden overspoeld met studenten. Want dat zorgt voor praktische problemen zoals een gebrek aan lokalen en docenten. Een beperking van het aantal eerstejaars moet de kwaliteit van het onderwijs op peil houden.

Zie voor achtergrondverhaal over de numerus fixus Trajectum nummer 3 die dinsdag 14 oktober verschijnt.