Columns

Succes in eigen hand

Sony zorgt voor synergie tussen zijn maatschappijen. Vlak na het beëindigen van WO II startten twee Japanners met de productie en verkoop van transistor radio’s en decennia later worden onder het merk Sony zo’n beetje alle soorten elektronica verkocht. Sony zag in de jaren zeventig van de vorige eeuw in dat je afhankelijk bent van software als je nieuwe hardware op de markt wil brengen. Daarom kochten zij een muziek- en filmmaatschappij met de daarbij behorende muziek- en filmrechten, zodat ze verzekerd waren van software voor bijvoorbeeld hun walkman, video-, CD- en en weer later DVD-spelers.

Want elke keer als er weer iets nieuws uitgevonden wordt, hoop je als hardware leverancier dat er ook software gemaakt wordt. Een kip en ei verhaal. Als de markt nog (te) klein is, wacht een software leverancier met produceren. Sony heeft nu dus een vinger in de hard- en sofwarepap.

Met de intrede van 3-D in films komt dit fenomeen ook in games, waar ’t goed tot z’n recht komt door het interactieve karakter. En dit alles vanuit de Sony-fabrieken en -studio’s, dus het succes voor de nieuwe PS3-motion controller ‘Move’ is geheel in eigen hand. Dat heet marketingdenken op lange termijn.