HU-studente winnaar challenge seksuele vorming

Het team van Pedagogiek-student Dorien van der Deen is gekozen tot winnaar van de challenge over seksuele voorlichting voor jongeren. Het team bedacht een Black Box waarmee ouders tools krijgen om over seksualiteit te communiceren met hun jonge kind.

Juryvoorzitter en seksuoloog Goedele Liekens en tv-presentator Sophie Hilbrand reikten de de prijs uit. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jongeren op het gebied van seksualiteit bewustere keuzes maken? Die vraag legde Rutgers, Kenniscentrum op het gebied van seksualiteit, voor aan drie teams van mbo- en hbo-studenten.

‘Seksuele voorlichting is tot nu toe vooral gericht op jongeren vanaf de puberleeftijd; ook die van Rutgers. Maar wij kwamen erop uit dat je dit probleem pas echt kunt aanpakken als seksuele opvoeding op veel jongere leeftijd begint’, vertelt Dorien van der Deen van het winnende ‘Realiteam’.

Vagina
‘Er is al veel informatie over seksualiteit voor kinderen van nul tot twaalf jaar, maar die bereikt veel ouders niet, zegt zij. Het team bedacht een Black Box waarmee ouders tools krijgen om over seksualiteit te communiceren met hun jonge kind. ‘En ook een taal waarin het beestje bij de naam genoemd wordt. Een vagina is dus geen voorbips en een piemel is geen plasser.’

De Black Box wordt door Rutgers uitgedeeld op consultatiebureaus, is het idee. Er zijn videovoorbeelden te zien waarbij ouders praten met hun kinderen over seksualiteit. Verder zitten er twee fysieke poppen in: een jongetje met een piemel en een meisje met een vagina. Ouders kunnen aan de hand van de poppen met hun (jonge) kinderen praten over seksualiteit.

Online community
Ook krijgen ouders toegang tot een online community. Daar kunnen ze met elkaar en met experts discussiëren en vragen stellen over de seksuele ontwikkeling van jonge kinderen en het praten over seksualiteit met jongeren.

Rutgers schreef de Challenge Seksuele Vorming 2030 uit vanwege haar vijftigjarig bestaan. In het winnende team werkte Dorien van der Deen samen met twee studenten van de mbo-opleiding Sociaal Werk van ROC Midden Nederland.