Team Freshmen in finale Jong Ondernemen

Team Freshmen van de HU Amersfoort gaat als een speer. Gisteravond veroverde het achttal een plek in de finale van Jong Ondernemen, een wedstrijd waarin studenten kennismaken met het ondernemersvak. De acht eerstejaars studenten small business and retail management bereikten de finale met een duurzaam aanmaakproduct voor de openhaard: de Quickflame.

In de halve finale werden de studenten beoordeeld op hun ondernemersplan, bedrijfspitch, halfjaarverslag en de uitwerking van hun case. Tijdens hun studie kregen ze de opdracht om een product succesvol in de markt te zetten. Dat lukte al vrij snel. De Quickflame gingen tijdens de kerstmarkten in Duitsland als zoete broodjes over de toonbank.

De lavasteen werkt vrij eenvoudig. Hij wordt door de gebruiker in een pot bio-ethanol gelegd waardoor deze licht ontvlambaar wordt. De steen is duurzaam doordat er geen uiterste gebruiksdatum aan te pas komt. Daarnaast vliegt de steen zodra hij in aanraking met vuur komt direct in de fik, waardoor de reguliere aanmaakblokken overbodig worden.

In de finale neemt team Freshmen het op tegen studenten afkomstig van Fontys Hogeschool Venlo, Hogeschool Arnhem/Nijmegen, Hogeschool Zeeland en Hogeschool Groningen. De nationale finale vindt plaats op 10 juni in het Amsterdamse DeLaMar theater. Het team dat er met de winst vandoor gaat, zal Nederland begin juli vertegenwoordigen in de Europese finale in Luik.