Terras knapt T-splitsing Nijenoord op

Een terras, nieuwe bushaltes en een rotonde. Dat zijn de ingrediënten van het beste ontwerp voor de T-splitsing Nijenoord. Het plan is bedacht door adviesbureau CA2, dat bestaat uit eerstejaars van de opleiding ruimtelijke ordening en planologie.

De studenten winnen daarmee de wedstrijd ‘Terrasje pakken’: welke groep ontwerpt het beste concept voor de T-splitsing in de wijk Ondiep waaraan de locatie van de faculteit Natuur en Techniek (FNT) is gevestigd. De prijs bestaat uit 500 euro.

De wedstrijd werd georganiseerd door United Students, een diversiteitsplatform binnen de FNT. Hierbij moest rekening gehouden worden met de wensen en behoeftes van buurtbewoners, studenten en medewerkers. Een van de criteria was dat er een terras in opgenomen werd waardoor studenten minder snel richting stad gaan en hun vrije uurtjes op school doorbrengen.

Pauline van Duin van United Students: ‘Het ontwerp van CA2 sprong er uit door zijn eenvoud en uitvoerbaarheid.’ Als het mogelijk is komt het terras er echt.‘We hebben nu een subsidieaanvraag lopen bij het ministerie van VROM en eind oktober horen we of we geld krijgen voor de uitwerking.’

Naast de aanleg van een terras moet in het ontwerp van de winnaars de T-splitsing Nijenoord in de toekomst plaats maken voor een rotonde. Dit zou de verkeerssituatie een stuk veiliger maken. Of ook die aanpassing er echt komt is nog de vraag. ‘Er is wel contact met de gemeente geweest en het plan leeft daar wel’, laat Van Duin weten.