Tessa Riewald uitgeroepen tot Honoursstudent van het Jaar

V.l.n.r. Sabri Saïd, Tessa Riewald enJalal el Mansouri

Op de eerste dag van het Onderwijsfestival HU Next18 waren er prijzen voor de Honoursstudent van het Jaar en voor de onderwijsinnovatie van het jaar. Tessa Riewald, vierdejaars Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH), won de eerste. De bijzonderste onderwijsinnovatie lag bij het docententeam van de afstudeerrichting Creatieve Industrie.

Voor de Honoursstudent van het Jaar is aan Honourcoaches van alle instituten gevraagd om studenten voor te dragen. Daar rolde een lijst van zeventien genomineerden uit. De jury, met als voorzitter collegelid Tineke Zweed, voerde met alle kandidaten gesprekken. Drie criteria telden zwaar: de impact die de student heeft gemaakt en zijn of haar ontwikkeling, op professioneel en persoonlijk vlak.

Aan die criteria voldeed SPH-studente Riewald zeker, zei juryvoorzitter Zweed. Met haar project Win2Win begeleidde ze met behulp van stagiaires middelbare scholieren. Met als doel: zo weinig mogelijk schooluitval. ‘Dat is goed gelukt want van de 200 scholieren is de uitval beperkt tot vier’, meldde Zweed.

App
Dit jaar werd ook een publieksprijs toegekend. Die ging naar het duo Jalal el Mansouri en Sabri Saïd, allebei derdejaars van de opleiding HBO-ICT. Zij wonnen eerder de eerste prijs tijdens een it-conferentie in Slovenië met een zelf ontwikkelde app. Die schakelt bepaalde diensten op de smartphone uit, waardoor verkeersdeelnemers veiliger rijden.

De Honoursstudent van het Jaar krijgt vierhonderd euro, die ze mag uitgeven aan een nuttig project. De twee winnaars van de publieksprijs mogen datzelfde bedrag samen delen. De titel ‘veelbelovend honoursstudent’ ging naar Hanna Noort, eerstejaars van de lerarenopleiding Omgangskunde.

Onderwijsinnovatieprijs
Voor het eerst werd dit jaar de Onderwijsinnovatieprijs uitgereikt. Aan de HU draaiden vorig en dit jaar zo’n 55 projecten op dit gebied. ‘Die zijn allemaal bijzonder’, zei juryvoorzitter en programmadirecteur Onderwijsinnovatie Pieter Cornelissen. ‘Maar sommige zijn nog bijzonderder dan anderen.’ De prijs ging uiteindelijk naar het docententeam van de afstudeerrichting Creatieve Industrie.