Achtergrond

#ThrowbackThursday: Duits Trauma

Elke donderdag doet Trajectum mee met #ThrowbackThursday en kijken wij met studenten terug op hun oude tweets of status-updates op Facebook. Te gênant om terug te zien of ben je niks veranderd op social media?

Deze week Jeroen den Otter, eerstejaars student International Business and Management Studies. We kijken terug op zijn status-update uit 2011. ‘Niemand in de klas leerde ooit voor de toetsen bij Duits.’

‘Toen ik deze status schreef, zat ik in de tweede of eerste klas van de middelbare school. We hadden destijds echt een vreselijke lerares Duits. Zij nam niemand serieus, dus wij namen haar ook niet meer serieus. Het hele jaar faalde ook gewoon, omdat zij echt geen les kon geven. Niemand in de klas leerde ooit voor de toetsen. Ik haalde dan ook heel vaak een onvoldoende. Uiteindelijk kon ik het vak gelukkig laten vallen.

Nu moet ik er wel om lachen; ik was veertien of vijftien jaar, deed niks anders dan constant dit soort dingen op Facebook zetten. Ik hoef de status ook niet te verwijderen. Maar gelukkig heeft de docente zelf het nooit gelezen. Daarom zou ik nu zoiets niet meer op Facebook zetten, daarin ben ik wel veranderd. Ik zet nu niet meer zomaar iets erop, ik kijk meer of het relevant is.’

 

‘Of ik zelf aan Facebookstalken doe? Soms. We doen het vooral met een groep vrienden, een hele oude status van een vriend van ons opzoeken en daarop dan gaan reageren. Gewoon om hem een beetje te pesten dat de status dan ineens weer “opnieuw” op Facebook verschijnt.’