Reportage

Tijd voor de iftar, op Padualaan 97

Yunus Emre Çiçek wilde ‘een avond in het kader van sense of belonging’. Eentje waardoor ‘iedereen zich thuis kan voelen op de HU.’ En dus nodigde de docent social work studenten en medewerkers op donderdagavond 21 april aan de iftar-maaltijd. Verslag van een avondje met onwetendheid, baklava en begrip.

Een voor een druppelen studenten en medewerkers binnen op de eerste verdieping van Padualaan 97. Daar melden ze zich bij een vrouwelijke student van de organisatie achter het evenement, HU HOME en het Netwerk Diversiteit en Inclusie.

Eenmaal afgevinkt op de gastenlijst zoeken ze twijfelend een plekje aan een van de lange tafels. Nog snel leggen studenten wat menukaarten op de tafels voor het programma kan beginnen. Ter afleiding tijdens de inloop is er een hoekje ingericht waar kunstenaar Mehmet Refii Kileci de fijne kneepjes van het Arabisch kalligraferen uitlegt.

De iftar is de maaltijd tijdens de ramadan die wordt genuttigd om het vasten van de dag te verbreken. Moslims vieren ieder jaar deze heilige periode waarin ze in de negende maand van de maankalender tussen dagenraad en zonsondergang niet eten of drinken. Ook roken en geslachtsgemeenschap is uit den boze in deze heilige maand, legt Çiçek uit aan de hand van een PowerPoint.

Op het grote scherm volgt een presentatie van 25 slides over de voor- en nadelen van het vasten, wat het gebed inhoudt en de invloed op je gezondheid. Als laatste toont hij waar de verschillende gebedsruimtes zich bevinden, mocht iemand vanavond willen bidden.

Niet iedereen aanwezig vanavond doet mee aan de ramadan en voor sommigen is het zelfs nog een vaag begrip. Optometrie-student Marit legt, een beetje verlegen, uit dat zij voor vandaag nog nooit gehoord had van de iftar. Ook weet ze niet precies wat de ramadan inhoudt. ‘Ik ben wel benieuwd waarom ze dit doen en hoe het werkt, want daar weet ik helemaal niks van’, vertelt zij.

Voor Bedrijfskunde-student Taghreed is het een ander verhaal en is ramadan vaste prik. Als sinds zij elf jaar oud is, vast zij elk jaar de volle maand mee. ‘Voor mij is het heel normaal om een dag niets te eten’ zegt de student. Voor vandaag kreeg ze haar studievriendin Marya zo ver om ook mee te vasten. Marya is katholiek en vandaag was de eerste keer vasten voor haar. ‘Ik heb sinds gister elf uur ’s avonds niets meer gegeten dus ik kan niet wachten tot het negen uur is.’

Kahoot-en over het Suikerfeest

Niet iedereen kent de ins en outs van de heilige moslimmaand, maar dat is juist de bedoeling van de organisatie. Deze iftar is niet alleen voor moslims of mensen die meedoen aan de ramadan. ‘We willen op deze manier mensen kennis laten maken met elkaar en de kans geven om gedachten uit te wisselen’, verklaart de docent Social Work. Om dit te faciliteren liggen er papieren in A3-formaat op tafel waar iedereen wat op kan schrijven. ‘Ideeën, gedachten of gewoon een bedankje voor vanavond.’

Voordat iedereen aan de iftar maaltijd begint, spelen ze eerst nog een potje Kahoot met vragen over het Suikerfeest, vasten en alles wat daarbij komt kijken. De gelukkige winnaar gaat met een kunstwerk van de kalligrafeer-kunstenaar naar huis. Ter plekke schrijft hij nog de naam van de winnaar in Arabische letters op.

Zonsondergang: een rij voor het buffet

Terwijl de zon zakt en de lucht boven Utrecht Science Park oranje kleurt, begint Emre Çiçek steeds sneller te praten. ‘We moeten wel voor zonsondergang klaar zijn, zodat we meteen kunnen eten’, vertelt hij grappend. De geur van eten hangt al in de ruimte en de bordjes die de meeste studenten zelf hebben meegenomen, komen langzaamaan tevoorschijn. ‘Een stuk duurzamer dan al die wegwerpbordjes’, roept een student aan de andere kant van de tafel naar een student verderop.

De zon is onder en langzaamaan vormt er zich een lange rij voor het buffet met allerlei Arabische gerechten. Hummus, falafel, mutabbal, kip, salade en nog veel meer ligt uitgesteld in aluminium bakken. Op tafel staan flesjes water en blikjes Fanta. Als toetje is er zoete baklava.

Wanneer iedereen een bordje heeft opgeschept, wordt het wat stiller in de zaal en eten mensen rustig de maaltijd op. Zodra de borden leeg zijn, nemen de gesprekken weer toe en lopen mensen heen en weer om ergens anders te gaan zitten en een nieuw gesprek aan te knopen. Precies zoals de organisatie het voor ogen heeft vanavond: het uitwisselen van verschillende gedachten, gesprekken en ideeën.