Tijdelijk extra toezicht HU Amersfoort na bedreiging

Binnen en buiten het HU-gebouw in Amersfoort is afgelopen woensdag verscherpt toezicht gehouden vanwege een anonieme bedreiging op internet.

Een woordvoerder van de HU bevestigt desgevraagd berichten hierover op RTV Utrecht en het AD Amersfoortse Courant.

Op de website 4chan.org was een Engelstalig bericht gepost waarin een gewelddadige actie in het vooruitzicht werd gesteld in een niet met name genoemde school in Amersfoort. Het is dezelfde site waarop eerder deze week de bedreigingen zijn geuit in Leiden.

Omdat niet duidelijk was om welke Amersfoortse school het ging waarschuwde burgemeester Bolsius alle middelbare scholen en hogescholen, waaronder de HU Amersfoort.

In tegenstelling tot in Leiden achtte de burgemeester en politie het niet nodig om de instellingen te sluiten. Waarschijnlijk ging het om een kopieeractie; de dreiging is volgens de burgemeester voorbij. Wel hield de politie verscherpt toezicht en werd ook in het pand van de hogeschool de zaak extra in de gaten gehouden. ‘Op zo’n manier dat de studenten er niets van hebben gemerkt’, zegt een woordvoerder.