Topfotograaf Kadir van Lohuizen bezoekt HU

In het kader van zijn fototentoonstelling Diamond Matters uit 2007, die op dit moment wordt getoond op de faculteit Economie en Management (FEM), is Kadir van Lohuizen op 17 september naar de faculteit gekomen voor een gastcollege. ‘Ik heb een geromantiseerd bestaan, ik zit echt niet op de fijnste plekjes van deze aardbol’.

Van Lohuizen, die de Nederlandse fotografiewedstrijd De Zilveren Camera in het verleden drie keer won, is een bijzondere fotograaf. Voor zijn fototentoonstelling Diamond Matters reisde hij naar de mijnen van Zuid-Afrika om het ontstaan van een diamantenring mee te maken. Via diamanthuizen in België en de Verenigde Staten legde hij de weg van een ruwe steen tot een diamant aan de vinger vast.

Tijdens zijn gastcollege gaat hij vooral in op zijn nieuwe tentoonstelling Via Panam. Aan een handjevol studenten van de minor fotojournalistiek legt hij uit dat het in deze economische crisis lastig werken is. ‘Ik heb er daarom voor gekozen om met verschillende commerciële sponsoren te werken’, legt hij uit. Van Lohuizen portretteert in zijn nieuwe fotoreportage migranten in Latijns Amerika.

De tentoonstelling Diamond Matters is op dit moment te bewonderen in de FEM.