Achtergrond

Trajectum Twitter Top 10 – deel 2

Het is vrijdag en dus #FF (FollowFriday): Trajectum stelt in een serie telkens tien twitteraars van de HU voor die je echt zou moeten volgen. De faculteit Economie en Management had helaas geen twitterende medewerkers die door de selectieprocedure heen kwamen, daarom vandaag in deel twee: de twitteraars van de faculteit Educatie.

Komende weken willen we ook de andere faculteiten aan bod laten komen. Wie hoort er in de Trajectum Twitter Top 10 van jouw faculteit? Mail Trajectum of meld het ons op Twitter.

Herman Stiekema (@MeneerStiekema )
Manager Bedrijfsvoering faculteit Educatie

Herman Stiekema is een grote fan van Google Glass, en een van de eersten in Nederland die het nieuwe apparaat van google mag testen. Stiekema laat goed zien hoe gemakkelijk het is om via foto’s gemaakt met Google Glass informatie te delen. Dergelijke apparaten gaan we zeker in het onderwijs terug zien, dus volg Herman Stiekema om alvast aan het idee te wennen.

 

Peter Blind (@peterblind)
Lector Educational Sciences

Als er zich een nieuwe ontwikkeling voordoet in onderwijsland, kun je er zeker van zijn dat Peter Blind er over zal twitteren. Of het nu gaat om de hoogte van het salaris van een onderwijzer of hoe je binnen vijf minuten een goede relatie met je klas opbouwt, Peter Blind is een goede eerste stop op  je zoektocht naar informatie over het ‘docent zijn’.

 

Hartger Wassink (@HartgerWassink)
Associate lector / Research Associate, Kenniscentrum Educatie, Lectoraat Normatieve Professionalisering

Het volgen van Hartger Wassink betekent dat je dagelijks een stortvloed van tweets zult krijgen. Hoewel ze niet allemaal draaien rondom werken in het onderwijs zit er altijd wel iets tussen dat voor een toekomstige leraar interessant kan zijn. Of dat nu een interessante retweet is, een link naar een intrigerend artikel, of een tip voor een goed boek omtrent het onderwijs, Wassink tweet het allemaal.

Tom van den Hoek (@TvdHoek)
Projectleider faculteit Educatie

Kwaliteit gaat boven kwantiteit, dat is de beste manier om het twittergedrag van Tom van den Hoek te typeren. Want ook al twittert hij maar enkele keren per maand, de tweets die hij de wereld instuurt zijn bijna altijd de moeite waard, of het nu gaat om een interessant artikel , een goed interview, of een masterclass die de moeite waard is.

Joost de Bruin (@JoostdeBruin)
Docent Pedagogiek

Ook Joost de Bruin selecteert heel zorgvuldig waar hij wel en niet over tweet. Het grootste gedeelte van zijn tweets gaan over manieren om het onderwijs te verbeteren, en hoe belangrijke kopstukken binnen het onderwijs of de politiek hierover denken. Als je ideeën op wilt doen over hoe het onderwijs beter kan, en je ook meer wilt weten over bijvoorbeeld psychologie binnen het onderwijs, dan is Joost de Bruin zeker iemand die je moet gaan volgen.

Hanneke Tuithof (@hanneketuithof)
Vakdidacticus geschiedenis lerarenopleiding HU

‘Geschiedenis is niet saai, geschiedenis leeft’ is wat Hanneke Tuithof met haar twitteraccount uit wil stralen. Haar tweets zijn dan ook toegespitst op alle wat met het beroep Geschiedenisdocent of het vak Geschiedenis te maken heeft. En of dat nu onderwijs gerelateerde weetjes zijn, of een retweet over bijvoorbeeld dagboeken uit de oorlog, interessant zijn Hanneke’s  tweets altijd.

Maaike Hajer (@maaikehajer)
Lector Professionalisering van leraren voor Taalgericht Vakonderwijs

Studenten met een talenknobbel zullen zich helemaal thuisvoelen bij Maaike Hajer, die in maar liefst drie verschillende talen ( Nederlands, Engels en Zweeds ) haar tweets de wereld instuurt. Één ding hebben al haar tweets ongeacht de taal gemeen: Het zijn allemaal tips om zowel het onderwijs in het algemeen te verbeteren als dingen die jijzelf als docent in opleiding kunt toepassen, zowel nu als straks wanneer je bent afgestudeerd. Volgen dus.

Ilya Zitter (@ilyazitter)
Senior onderzoeker en docent bij het Lectoraat Beroepsonderwijs en het Expertisecentrum Docent HBO

Het eerste dat opvalt bij Ilya Zitter is de grote hoeveelheid berichten die ze retweet. Zodra iemand een inhoudelijke tweet schrijft over iets dat aan onderwijs gerelateerd is dan zal Ilya dat retweeten.
Het grootste deel van haar tweets gaat over het veranderen en doorontwikkelen van de onderwijsomgeving, de plek waar bijna iedereen die een lerarenopleiding voltooit terecht komt. Als je Ilya Zitter volgt zal je altijd weten of er grote veranderingen aan zitten te komen, en zo ja welke.

Lisette Munneke (@lisettemunneke)
onderzoeker bij het lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek, vertegenwoordiger van de faculteit Educatie

Op het eerste gezicht lijkt het twitteraccount van Lisette Munneke een chaos. Maar tussen alle persoonlijke verhalen en foto’s door zitten soms echte juweeltjes verborgen waardoor het volgen van Lisette het overwegen waard is. Maar je moet soms wel even goed zoeken. Van tijd tot tijd zoekt ze freelancers voor het geven van een les of training, en ook lezingen/gastcolleges die interessant zijn ontsnappen niet aan haar aandacht.

Martijn Koops (@marteink)
Lerarenopleider en Onderzoeker, docent Natuurkunde, docent Serious  Game Design

Games en onderwijs lijkt in eerste instantie misschien niet de meest ideale combinatie, maar Martijn Koops laat met zijn tweets zien hoe een goede game een verrijking van het onderwijs en je manier van lesgeven kan worden. En ook al komt er zo nu en dan ook een persoonlijke tweet voorbij, de focus van Martijn blijft overeind: Onderwijs en (educatieve) games kunnen prima door één deur.
Martijn Koops volgen is dan ook een kleine investering in de toekomst, want misschien gebruik je als toekomstige leraar straks zelf wel een game in het klaslokaal.