‘Trek toeslag voor studenten met beperking overal gelijk’

Studenten met een beperking krijgen in Utrecht een veel lagere toeslag van de gemeente dan in Amsterdam, Rotterdam, Groningen of Wageningen. Kwalijk, vinden GroenLinks en Expertisecentrum Handicap + Studie. ‘Trek het bedrag overal gelijk, dat is veel eerlijker.’ De HU reserveert alvast een soort afstudeersteunpotje.

Alleenstaande studenten die vanwege een beperking niet kunnen werken naast hun studie, kunnen bij hun gemeente een beroep doen op een individuele studietoeslag. Het verschilt echter enorm in welke gemeente je woont: in Utrecht en Amersfoort – waar ook een Hogeschool Utrecht-afdeling is gevestigd – bedraagt de tegemoetkoming honderd euro per maand. Daarmee scoren zij fors lager dan vergelijkbare studentensteden, blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws. In Amsterdam is het bedrag €348,98, Groningse studenten krijgen €305 en Rotterdam steunt deze studenten met €183,33 per maand. Leiden houdt hetzelfde bedrag als Utrecht aan, maar gemeenten als Hoorn, Etten-Leur, Tiel, Vlissingen of Houten keren hogere toeslagen uit dan de Domstad. De Utrechtse tak van GroenLinks wil van de hoed en de rand weten en stelt het college schriftelijke vragen. Die gaan met name over de hoogte van het bedrag.

Kwalijk
Dat die bedragen zo verschillend zijn, is een kwalijke zaak, zegt Marian de Groot, directeur van Expertisecentrum Handicap + Studie. ‘Na de participatiewet is de Wajong erg veranderd. Deze toeslag, die ervoor in de plaats is gekomen, is een doekje voor het bloeden. In Amsterdam is het bedrag nog redelijk, maar in sommige gemeenten is het heel laag. Trek alles gelijk, dat zou veel eerlijker zijn. Deze studenten moeten een lening aangaan, terwijl ze vaak minder kansen op goed, fulltime werk hebben.’

De stichting heeft de verschillen aangekaart bij het ministerie, maar die zegt dat het beleidsvrijheid van gemeenten is. De toeslag geniet weinig bekendheid, weet De Groot. Is het een optie voor de Hogeschool Utrecht om bij te springen? ‘Het zou mooi zijn, maar ik weet niet of de HU er ruimte voor heeft in het Profileringsfonds.’ Binnenkort voert het centrum een ‘beleidsscan’ op de HU uit om te kijken hoe de hogeschool er op dit vlak voor staat.

Potje
Voor HU-studenten met een functiebeperking is vanuit de school begeleiding, ondersteuning, extra studiefaciliteiten, een aangepaste studieplanning en aangepaste huisvesting mogelijk. ‘Extra tentamentijd komt het vaakst voor’, weet studentendecaan Jaap van Weenen. Er kan wel een beroep worden gedaan op financiële steun, maar dat loopt via de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). ‘Als een student aantoonbaar door zijn beperking vertraging oploopt, kan hij een jaar extra studiefinanciering krijgen van 1.200 euro per jaar. Voor de invoering van het leenstelsel kon de student een extra jaar basisbeurs en een extra jaar ov krijgen. Maar hier weten weinig studenten het bestaan vanaf.’

Sinds het leenstelsel is er binnen de hogeschool ook een soort afstudeersteunpotje. Dat is een fonds waar de groep studenten een beroep op kan doen bij studievertraging. Dit fonds is nog niet aangeboord, zegt Van Weenen, omdat studenten die van het leenstelsel gebruikmaken nu nog niet afstuderen. Het stelsel is immers pas twee jaar oud.