Twee hogescholen willen dat studenten collegejaar cadeau krijgen

Het kabinet zou jongeren die nu studeren een jaar studiefinanciering cadeau moeten doen. Studenten hebben het door de coronacrisis zwaar en lopen daardoor zoveel schade op, dat ze een jaar extra moeten krijgen om te studeren en alles te doen wat daarbij hoort. Dat zeggen de voorzitters van de colleges van bestuur van de Hogeschool Rotterdam en de Christelijke Hogeschool Ede (CHE).

De voorzitter van CHE doet zijn oproep in een open brief aan Mark Rutte. Hij wijst erop dat Rutte zelf zeven jaar heeft kunnen studeren. ‘Best een luxe dat je toen zo lang kon studeren op kosten van de belastingbetaler.’ Hij stelt dat veel studenten op de CHE continu last hebben van dreiging, angst en isolatie. ‘We doen er alles aan, maar we kunnen ze niet meer financiële lucht en ruimte geven. Wopke (Hoekstra, red.) kan dat wel’, aldus de bestuursvoorzitter, doelend op een jaar aan studiefinanciering cadeau.