Achtergrond

Twijfeljaar

In september beginnen duizenden studenten met frisse moed aan een nieuwe opleiding. Maar in mei is een groot deel afgehaakt en is het tijd voor bezinning op een tussenjaar. De HU-alumni Loth van Veen en Annemieke Offerman begonnen daarom Intermijn, een bureau dat jongeren helpt een betere studiekeuze te maken. Oplossing voor twijfelaars?

‘Als je mij na de havo had gedwongen een vervolgopleiding te kiezen, was ik nu waarschijnlijk alweer gestopt. Ik was zo bezig met m’n diploma halen dat ik me geen seconde heb bezig gehouden met wat ik wilde studeren’, vertelt Bente (19). Ze is een van de deelnemers aan het eerste ‘tussenjaar’ van Intermijn. Twaalf weken lang, vier dagen per week zoekt ze met vier anderen antwoord op de vragen: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik?

Grote vragen waarop de initiatiefnemers van Intermijn, Loth van Veen en Annemieke Offerman, geen pasklaar antwoord hebben. Maar in die twaalf weken helpen ze de jonge twijfelaars een zo goed mogelijk antwoord te formuleren. De dames gaan met ze op stage, laten ze met individuele opdrachten hun sterke en zwakke kanten ontdekken, stellen persoonlijke doelen en begeleiden een paar dagen proefstuderen. Het is een intensief en persoonlijk programma dat deelnemers naar de meest geschikte studieroute moet leiden.

GEDESILLUSIONEERD
Intermijn is voor Loth en Annemieke, die beiden aan de HU hebben gestudeerd, niet uit de lucht komen vallen. Het plan om jongeren te coachen in hun studiekeuze zat al jaren in hun hoofd. De dames leerden elkaar kennen toen ze allebei lesgaven op Unic, ‘de eigenzinnige havo-vwo’ in Utrecht. Loth als docent Nederlands – nadat ze in het tweede jaar haar studie journalistiek afbrak omdat het toch niet bij haar paste – en Annemieke als docent lichamelijke opvoeding.

Na de zomervakantie kwamen ze op straat regelmatig gedesillusioneerde oud-leerlingen tegen. Na het eindexamen hadden die grote plannen: ze zouden ze er een jaar tussenuit gaan om te werken en te ontdekken wat ze nou echt wilden in het leven, maar dat bleek moeilijker dan gedacht. De meesten kwamen niet verder dan een suf bijbaantje of een reis waarin ze zichzelf helemaal niet tegen kwamen en wisten een jaar later nog niet wat ze met hun leven wilden doen.

THUISZITTEN
Loth had als studiecoach op een hogeschool ook gesprekken met studenten die net hadden besloten te stoppen met hun opleiding. ‘Ik zette ze letterlijk op de bus naar huis en wenste ze succes. En dan? Dan is er dus niets.’
En dat is dus het gat waarin de twee met Intermijn zijn gesprongen. ‘Juist op dat moment is er begeleiding nodig’, meent Loth. ‘Zelf bedrijven en opleidingen bellen voor stages en snuffeldagen blijkt voor de meeste jongeren een brug te ver. Tel daar bij op dat ze een jaar thuiszitten terwijl hun vrienden en vriendinnen wel studeren. Dat maakt het niet makkelijk.’

Loth en Annemieke werken allebei drie dagen per week in het onderwijs en sinds februari zijn ze op de andere dagen in de weer met hun eerste groep jongeren. Voor 2250 euro per persoon krijgen die in groepen van maximaal twaalf deelnemers intensieve begeleiding. De eerste groep van vijf personen heeft de periode van twaalf weken er bijna opzitten. De voormalige twijfelaars zijn hun persoonlijke presentaties aan het afronden en hebben allemaal een goed doordacht en concreet plan voor de toekomst. ‘Door dit traject heb ik dingen over mezelf ontdekt die ik anders nooit zou weten’, vertelt deelnemer Sjoerd (20). ‘Daar heb ik m’n hele leven nog wat aan.’
De ondernemers glimmen van trots als ze de complimenten horen. Tot nu toe hebben ze alleen maar geïnvesteerd en nog geen euro winst gemaakt, maar hier doen ze het voor. Loth: ‘Dat je op dit punt in hun leven iets voor deze jongeren kan betekenen, dat vind ik mooi.’  

DE DEELNEMERS: HUN ERVARINGEN
Intermijn ging drie maanden geleden van start met een eerste groepje van vijf deelnemers. Bente is een van die eerste vijf deelneemsters. Vlak voordat ze aan Intermijn begon, ontdekte ze dat ze misschien naar de hotelschool wilde. Na snuffelstages in verschillende hotels en wat proefstuderen aan de opleiding weet ze nu dat die studie bij haar past en haar opleidt voor een baan die ze wil.

Calvin (19) studeerde International Baccalaureate (een soort vwo) en ging daarna werktuigbouwkunde studeren in Delft. Omdat hij de creativiteit miste stopte hij, maar toen moest hij wel een plan maken voor het lege jaar dat voor hem lag. De afgelopen weken leerde hij veel over zichzelf: ‘Geduld blijkt een kwaliteit te zijn van mij, daarom heb ik nu nog geen afspraak om te komen proefstuderen bij de opleiding waar ik volgend jaar naartoe wil: creative technology in Enschede. Als ik te veel geduld heb, wordt het luiheid en dat is gelijk mijn zwakte.’  

Vincent (19) studeerde sportmanagement en ondernemen, maar stopte na een paar maanden al omdat het te specifiek was. Nu heeft hij besloten zijn vwo-diploma te halen, zodat hij daarna een universitaire studie kan gaan volgen die beter bij hem past. En Sjoerd (20) studeerde internationale betrekkingen aan de Universiteit van Leiden, maar gaf er na een half jaar de brui aan. ‘De opleiding had m’n interesse, maar niet m’n passie.’ Nu wil hij planologie en sociale geografie gaan studeren en zich specialiseren in watermanagement.

TIJD VOOR EEN TUSSENJAAR?
Wie van plan is om te stoppen met de studie en nog niet weet wat te doen met het komende jaar, kan in september bij Intermijn met een programma van drie maanden aan de slag om zo meer uit het tussenjaar te halen. In de zomer wil Intermijn nog een open dag organiseren. Meer info op www.intermijn.nl