Uit het juiste hout gesneden

Bedrijven kunnen binnenkort concurrentie van studenten verwachten. Toekomstige ondernemers van de opleiding small business and retail managament van HU Amersfoort zijn met hun bedrijf ROBUUST. door naar de landelijke finale van Jong Ondernemen op 10 juni in het Beatrix Theater in Utrecht. Hun concept: een mooie snijplank gezaagd uit maatschappelijk verantwoord hout.

Het bedrijf draaien en daarnaast studeren is soms lastig, vertelt adjunctdirecteur Bram de Jong. ‘Het is wel druk voor ons allemaal. De aanvragen lopen op tot in de duizenden. Dan is het soms wel lasting om te focussen op de studie. Maar het is hartstikke leuk natuurlijk.’

Het opzetten van een bedrijf is een verplicht onderdeel in het eerste jaar van de studie SBRM. Het neemt veel tijd in beslag, maar het bereidt de studenten wel meteen voor op het echte bedrijfsleven. ROBUUST is een bedrijf dat na dit eerste schooljaar nog wel zal blijven bestaan. ‘We willen volgend jaar een doorstart maken. Het loopt zo goed en is zo leuk dat we er mee door gaan.’

ROBUUST. maakt gebruik van bomen uit de Eemvallei in Amersfoort die verplicht moeten wijken voor bijvoorbeeld nieuwbouwprojecten. Deze krijgen vervolgens een tweede leven door ze te verzagen tot ‘robuuste snijplanken’. Het proces van boom tot snijplank verloopt maatschappelijk verantwoord. Onbruikbare houtresten worden verwerkt tot biomassa, hierdoor worden er minder fossiele brandstoffen gebruikt en wordt de uitstoot van broeikassen verminderd.

Het is een drukke periode voor ROBUUST. Donderdag 21 mei nemen de studenten ook deel aan de Benelux finale van JP Morgan bankiers. De hoofdprijs: 5000 euro.