‘Uitleenmuur’ voor laptops komt op alle locaties

De ‘uitleenmuur’ voor audiovisuele apparatuur aan de Heidelberglaan 7 is een succes. Een tweede muur is vorige week geopend en later volgen de andere locaties van de HU.

Studenten en medewerkers hoeven niet meer in de rij voor een uitleenbalie, maar kunnen 24 uur per dag, zeven dagen in de week apparatuur reserveren. Behalve laptops en microfoons liggen er onder meer camera’s en audiorecorders opgeslagen. Medewerkers kunnen tevens fietsen reserveren en het sleuteltje ophalen

Na het reserveren via www.askhu.nl (zoek: ‘uitleenmuur’) krijgt de student of medewerkers een mail met een QR-code. Die wordt gescand bij de uitleenmuur, waarna een deurtje zich opent en het artikel beschikbaar is. Medewerkers kunnen ook met de facilitycard artikelen lenen zonder te reserveren. Terugbrengen gaat ook via een QR-code die aan de tas van het apparaat hangt.

Even wennen
De eerste futuristische uitleenmuur is in mei 2017 geplaatst aan de Heidelberglaan 7. De tweede is sinds vorige week aan de Padualaan 101 actief. Het is wel even wennen. Maandagmiddag kwam een student een ‘media pointer’ halen. Toen hij hoorde dat het via de muur moest haakte hij af en vertrok naar de uitleenbalie bij de buren aan de Padualaan 99.

Ook Social Work-studente Nicky van Dam stootte aanvankelijk haar neus. Ze had niet gereserveerd en haar telefoon is te oud voor dergelijke handelingen, dacht ze. Ze kreeg het advies om via een computer te bestellen. Even later kwam ze terug en kon alsnog de benodigde videocamera meenemen. Wat vind ze van de uitleenmuur? ‘Het is efficiënt voor het personeel maar ik ben er zo wel veel tijd mee kwijt’, luidde haar reactie.

Het automatisch uitlenen van materiaal scheelt 12.000 handelingen per jaar per locatie, is berekend. Bij de muur staat een gastvrouw of gastheer om mensen te helpen of vragen te beantwoorden. Zo’n negentig procent van de gebruikers van de uitleenmuur oordeelt uiteindelijk positief over het gebruik ervan.