Universiteit en bezetters weer om de tafel

De bezetters van het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht en het college van bestuur gaan vanochtend weer aan de onderhandelingstafel. Dat melden de actievoerders in een verklaring. UPDATE

Om medewerkers die aan het werk willen niet te duperen willen de actievoerders met het universiteitsbestuur tot overeenstemming komen. Ze verlangen dat het college vandaag met ‘een serieus voorstel’ komt. Een eerdere verklaring werd door de studenten als ‘gebakken lucht’ bestempeld.

Vanaf 12.00 uur vanmiddag vindt een manifestatie voor het gebouw aan de Heidelberglaan plaats. Eerst zijn er discussies over de ‘afbraak van het hoger onderwijs’ met studenten, medewerkers en politieke partijen. Later spreken onder meer Jasper van Dijk (SP), Marieke van den Berg (FNV AbvaKabo) en Gerard Oosterwijk (Landelijke studenten Vakbond).

Een onbekend aantal activisten uit Amsterdam heeft zich vandaag bij de actievoerders in Utrecht gevoegd. Met spandoeken wurmden zij zich in de bussen naar De Uithof. Via een blog houden de bezetters de buitenwacht op de hoogte. Daar kunnen sympathisanten een steunbeteuging invullen.

Vanaf maandagochtend 1 februari houden enkele tientallen studenten het bestuursgebouw bezet. Zij ageren tegen mogelijke bezuinigingen op het hoger onderwijs, eisen betere inspraak en pleiten voor behoud van het papieren Ublad.

UPDATE De bezetters organiseren om 14.15 uur een lawaaidemonstratie voor de hoofdingang van de universiteit. Om 15.30 volgt een binnenprogramma waar de bezetters hun manifest voordragen. Hier komen gastsprekers zoals Marieke van den Berg (FNV), Jasper van Dijk (SP) en Gerard van Oosterwijk (Landelijke Studenten Vakbond).